tiga soalan dan aku tagih tiga jawapan.

Idea bernas harisu-sama a.k.a RS | Thursday, September 03, 2009 | , | 22 kiriman komen »


glitter-graphics.com

aku tak tahu kalau aku patut cakap macam ni atau pon tidak,
tapi aku lebih rela tidak turun berterawih daripada aku berterawih dalam keadaan tidak kusyuk, tidak ikhlas dan penuh gangguan.
kalau yang wajib kau tak tunaikan,kenapa perlu terhegeh-hegeh kejar yang sunat?
dua situasi.
betulkan kalau aku salah.



dan aku tak tahu kalau aku patut cakap macam ni atau pon tidak,
tak semestinya orang yang keluar dari sekolah agama perlu tunjukkan yang dia tu kuat agama,tahu tentang agama,lakukan kalau boleh semuaaaaaaaa yang pernah dia lakukan atau belajar di sekolah agama dulu sama ada rela, atau terpaksa, atau paling teruk..jadi munafik.
cukuplah aku rasa munafik selama ni.
betulkan juga kalau aku salah.

dan minta maaf lah kalau tak berterawih ni satu dosa pada pandangan mata kalian kerana aku seorang lelaki,mampu,tiada keuzuran,dan paling penting,mepunyai latar pendidikan agama daripada kecil dan mempunyai keluarga kembangan yang islamik.
betulkan juga kalau aku salah.



pelekat merah : kadang-kadang sedih dengan diri sendiri. kadang-kadang terkilan juga sebab apa-apa yang aku buat jika pelik di mata sesetengah orang, hal asal usul aku dari sekolah agama akan diungkit sampai mereka puas. aku manusia biasa dan aku tak mintak semua ni. tolonglah faham,semua ni beri aku tekanan. walauapapun, setiap teguran tu aku anggap simbol kasih sayang dan perhatian,terima kasih.

pelekat hijau : kadang-kadang ada perkara yang tak dapat aku gambarkan untuk dijadikan alasan. jadi aku hanya akan jawab acuh tak acuh. masa itu,aku sedia dihukum.



22 kiriman komen

  1. BaLQisRiZa // Thursday, September 03, 2009 10:29:00 PM  

    org selalu ckp, apa yg kite pnh terima, tu yg dijadikan peribadi..
    faham?
    hum..skit2 contoh, org sekolah agama, mesti la akan nmpk die ni from sekolah agama...cmtu laaaaaaaaaaa

    tp bg aku, lain pokok lain akar..setiap org ada peribadi yg dicorak oleh diri nya sendiri..die ade hak, tu hidup die..

    kenapa nk bangkitkan dr mana seseorg itu sekolah..kan? aku sekolah cina..tp aku tak mkn babi, tak sembah tokong..

    haha..mcm merapu apa aku tulis.tp ko faham tak ape aku cb smpaikan?

  2. Lala // Thursday, September 03, 2009 10:30:00 PM  

    erm..pd pndgn lala...terpulang pd individu tu sendiri...kalo rs mampu nk lakukan segala mcm ape yg awk ckp tu awk lakukan...kalo xmampu..xperlu...hanya akan tambah tekanan je dlm diri awk...
    biasa la..mulut org susah nk tutup...
    biarkan mereka kata ape saje yg mereka nk...bila mereka dh penat..mereka akn senyap..keep moving forward k...

  3. Hana™ R. // Thursday, September 03, 2009 10:33:00 PM  

    hmm haris, mek phm situasi ktk.
    coz i've been through it. and till now, im still 'terperangkap' dlm situasi tu.
    situasi kta lebih kurang sama je. nnt ad mase kte story detail2 dlm ym hehe

    dpendekkan cite, lebih baik jadi dr anda sndri. tp msh berpijak d landasan yg betul. itu yg lebih baik (pdgn kamek la)

    1. mmg stuju dgn ktk. ustzh pn ad jugak ckp mcm tu. kalau ibadah wajib kta tu rongak, tp kta kejar2kan ibadah sunat, mcm xbest la kan. phala pn kurang [betulkan kmk]. so, lebih baik perbaiki yg wajib tlebih dhulu, slowly. then br buat yg sunat. manusia ni kan xsempurna. so kena la sentiasa memperbaiki diri :)

    2. lebih baik jd dr anda sndiri. tp msh bpijak d landasan yg betul. pedulikan ap yg org lain kt. asalkan dr anda dan Allah tahu perkara yg sbnrnya. :) sesungguhnya munafik itu slh 1 perkara yg dbenci dlm islam.

    dan xsmestinya org yg ada background agama itu dianggap alim or whatsoever. skali lg manusia x sempurna. dn kbykan org yg ada ilmu agama bodoh sombong. bukan nk mgata tp itulah hakikatnya pd zmn skarang ni. dn mmg susah nk jumpa org yg betul2 wara' dan alim. agaknya 1 dlm 1000.

    3. no komen hehe. terawih kat rumah pn boleh jugak kan :) wpun pahala kurang skit sbb xbjemaah.

    so ksmpulannya, hanya Allah yg berhak untuk menilai ketaqwaan dan keimanan hambaNYA. Buatlah sesuatu perkara/ibadah dgn ht yg ikhlas agar kita berasa gembira dan tenang dan redha slalu~ :D

    ps: duh pjg gila komen kmk tk. hahaha. xpernah2 :p

    ps 2: sorry kalau ada terkasar bahasa tersilap kata. sy bkn nabi yg bsifat maksum. sy hanya manusia biasa yg sntiasa berada dlm kekhilafan dn mahu memperbaiki diri. setiap komen/pendapat adalah pandangan individu itu sendiri.

    sekian trm ksh :D

  4. mastura // Thursday, September 03, 2009 10:37:00 PM  

    laa ris...
    knak tok???
    sedih jak bunyi ktk??
    hmmm xpa ris suma ya dah jadi lumrah...
    coz org mmg nak cari salah kta...
    even snanya xplu pun nak di ambil kesah...
    hmm yg pasal skul agama ka o x ka..
    terpulang la pada individu ya k...
    4 apa nak g traweh smata2 nak tunjuk dgn org yg aku skul agama n aku alim n aku muslim sejati....hmm xda makna nya...
    yg penting kta tau apa yg kta nak dlm idup kta k...
    apa2 pun smile k geng....
    hihihihih = )

  5. asyfiqaz // Friday, September 04, 2009 12:40:00 AM  

    hehe..
    sme la situasi kite ek abg...
    kate 1 skul..hahaha..
    tp owg kna igt,
    wlupn kte xpki kopiah/songkok/serban all the time,
    kte pnya iman bkn chokia pnye kn..
    tol x??
    hehe..
    agypn owg kene tau,
    kite ni juz skul 'aliran' agama..
    bkn skul pondok/tahfiz...
    sdgkn bdk2 skul tahfiz pn leh jd penyangak! (padahal tahfiz 2! hafal quran!)
    rsenye ckupla kite praktikkan pe yg kite dpt dr smka 2..
    n bkn brlkon mcm certain2 owg 2..
    yela, konon lepasan smka or sma,
    cewah, msuk u rjinla jd imam la,
    nsihat owgla..
    mmg xslh, tp tgk2 dy la yg dok bercouple,
    dy la penyangak..
    so, its better 2 b urself kn??
    hehe..
    smela mcm post sy yg tjuk dy DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER 2 an..
    hek3..
    k,
    slm..

    spe2 yg sng,
    check out my blog ea!
    http://thepotpetking.blogspot.com

  6. Shazana // Friday, September 04, 2009 2:35:00 AM  

    Haris

    Orang nie kan,
    kalau die nmpk buruk pd org,
    die akan kata,
    'x sedar diri ke? teruknye~'

    oang nie kan,
    kalau die nmpk baik pd org plak,
    die akan kata,
    'eleh, pura2 wut baik je 2'

    manusia nie serba kekurangan.
    kdg2, kite tau semue bende,
    tapi kite x amalkan.
    itu biase lar~
    kelemahan makhluk bernama
    manusia~
    mudah leka & lalai di dunia

    paperpun, jgn sedey.
    jgn amik hati~
    we should berusaha untuk
    perbaiki diri je.
    thats better rite?

    by the way,
    u r really a nice guy
    w'pun, awak ckp awk xde lar baik sgt kn. *haha*. but, trust me, deep inside in u, thats something really good bout urself actually. kayh? find & polish it up 2 be ur quality of life =]

  7. harisu-sama a.k.a RS // Friday, September 04, 2009 7:57:00 AM  

    balqis..aku faham..cuma tang lain pokok lain akar tu aku kureng ngerti sket,huhu.
    btw,mmg tulah resam manusia bila nak ungkit sesuatu. mesti pilih sesuatu yg paling berpotensi utk jatuhkan kita.
    tp dalam kes ni,setelah aku fikir,fikir dan fikir..aku tahu beliau sayangkan aku. my mother actually.

  8. harisu-sama a.k.a RS // Friday, September 04, 2009 8:00:00 AM  

    lala,thnx for ur advise. really appreciate that.
    mmg tulah yg selalu sy buat. bg sy,kebahagiaan diri sendiri tu lebih penting. kenapa perlu tension2 atas cakap2 orang,bukan? tp mungkin ni ada kaitan dgn agama,jadi apa-apa pon sy kene beralah,hehe.

  9. harisu-sama a.k.a RS // Friday, September 04, 2009 8:15:00 AM  

    hana,thnx sebab jawab kesemua soalan hehe. mmg panjang..xper,I appreciate dat.

    bila sentuh bab agama,kmk jadi lemah. sebab sapelah kmk utk menentang sst yg ada kitabnya,ada rasulnya,ada mcm2 lagi lah. tp dalam hal tok,bukan kmk menentang ke ape,kmk juz suarakan apa yg mybe,produk2 keluaran sekolah agama turut rasakan. dan keadaan diri kmk tok yg mmg dari dolok gik sederhana jak dalam bidang tok. lainlah kmk tok dulu imam ke,bilal ke,dulu selalu pegi terawih aleh2 skrg ponteng2 huhu.
    btw,kmk pon x taok kenapa kmk x turun terawih kblkgn ni,tanpa alasan,huhu.

  10. harisu-sama a.k.a RS // Friday, September 04, 2009 8:25:00 AM  

    mas..hehe,kesedihan beransur hilang~
    thnX.
    betullah,buat apa nak menunjuk-nunjuk or berpura-pura kita alim n so on. juz be urself. bak kata hana,asalkan masih pada landasannya. kire beruntunglah kamek tok jujur masa ibu mek call malam tek. alu kene anok. sedih lah jugak sebab nya besar2kan hal tok macamlah kmk buat salah apa. mcm berdosa bsr ktk taok x.
    nanglah..kmk salah..tp xpayahlah tiap kali tu nak ungkit pasal hantar sekolah agama n so on. kmk tahu kmk tok sorg jak laki n anak yg gi skul agama,kmk faham..cuma ntah,kdg2 stress sampaikan kmk rasa menyesal penah masuk skul agama.
    papepon,kes malam tek dah settle :)

  11. harisu-sama a.k.a RS // Friday, September 04, 2009 8:32:00 AM  

    afiq..betul..abg tahu nilah apa yg budak2 lepasan skul aliran agama rasa.
    kau sendiri tgk cmne abg kat skolah dulu. sederhana je. tulah abg skrg. abg tak sukalah nak menunjuk-nunjuk n watsoeva. n abg tak suka nak menonjol sgt mcm nasihat org itu ini,pakai serban turun masjid,n ajak org pegi surau apa semua even itu adalah suruhan agama,sbb abg tahu abg mcm mana. abg tahu abg bukan contoh yg baik jadi jalan yg selamat,abg elakkan semua tuh.
    samelah jugak bab berterawih ni. ada sekali tu,kawan abg tnya,kenapa tak buat 20 rakaat. astaga..perlu ke abg jawab soklan tu? bg alasan kenapa buat 8 je? tulah,kdg2 bosan,disebabkan kita ni keluaran sekolah aliran agama so org expect kita macam2,yg kdg2 beyond kita punya expectation.

  12. harisu-sama a.k.a RS // Friday, September 04, 2009 8:38:00 AM  

    shazana,sy setuju. mungkin itulah rasa bersalah yg sy ada skrg. sy tahu,tp sy tak praktikkan. jadi sebab tulah org boleh hentam sy macam2. tp,entahlah..mungkin ada alasan yg baik kenapa sy tak boleh buat itu,tak boleh buat ini,yg sy sendiri belum jumpa alasan tu. alasan yg boleh puaskan hati semua. dan hati sendiri.
    n act menariknya,sy tak tahulah org lain mcm mana. sy selalu berbelah-bagi,antara baik dan kurang baik *pergi terawih ke tak malam ni*..adakah tu petanda yang baik?

    shazana,thnx for the compliment..act sy bukanlah 'really a nice guy'..betul! huhu.

  13. Cik Sri // Friday, September 04, 2009 3:04:00 PM  

    tak slh pun x pi terawih.
    tak kira lelaki ke perempuan.
    betul.
    solat 5 waktu yg wajib.
    bukan perlu dikejar2 yg sunat.
    sbb ramai org pegi,kita pegi..
    bkn ikhlas.tp ikut-ikutan..sedangkan
    solat 5 waktu tak mampu ditunaikan.

    maafla.ramai jugak org mcm nie kn?

    jadi je la diri sendiri.
    yg penting kita selesa dgn diri kita
    bukan menjadi apa yg org lain mahu.
    betulkan?

  14. Hana™ R. // Friday, September 04, 2009 8:54:00 PM  

    haris,
    kite ade hak untuk menyuarakan pendapat kita. mungkin kadang2 pdpt kta tu xdpt dterima oleh sstgh pihak. xdpt nk salahkan sesape dlm hal mcm tu. cume orang tak faham ape yang kite rase.

    tp kene igt 1 je. ad hikmah d sblk semua pkra yg tjadi. dn kte kne bsyukur dgn diri ktk skarang ni. at least you are still the old you wpun ade yg dh berubah skit.

    pglmn kmk, kmk ad bbrapa org kwn yg kiranya sm dgn kta tok. but they changed drastically. phm2 je la mcm mane. kmk pn sdh tgk. tp kmk xslhkan cdak nya 100% sbb kmk fhm ap yg cdak alami.

    lebih baik ktas bsederhana dlm semua hal. nk jd bgs sgt, susah jugak. nanti riak dsb. klu jd teruk sgt pun susah jugak.

    huhuhu.

    so, jgn la sedih lg. pedulikan ap yg org nak kate. mulut org. dh lumrah alam mcm tu. kdg2 org yg mengata mcm tu x tau ap kesannya kat mereka sndri nanti.

  15. harisu-sama a.k.a RS // Saturday, September 05, 2009 4:02:00 PM  

    cik sri..itulah yg sy cuba timbulkan. kdg2 ada sesetengah orang anggap aktiviti seperti terawih ni satu kemestian,wajib pergi,sebab apa..sebab terawih ini setahun sekali saja. apa-apa pun dalam hal ni mungkin sy bersalah juga sebab sy mampu tapi tak pergi,hehe. cuma tulah..ada masa sy rasa kurang selesa jadi sy tak pergi. susah nak jelaskan hehe.

    btw,thnx :)yup,jadi diri sendiri utk kebahagian diri sendiri,bukan kebahagiaan org lain..

  16. harisu-sama a.k.a RS // Saturday, September 05, 2009 4:06:00 PM  

    hana,hmm betul tu. kmk nang selesa utk kekal sederhana. duduk di tengah2,selamat. mesti ada hikmah disebalik semua ni :)

  17. Hana™ R. // Saturday, September 05, 2009 10:02:00 PM  

    ;)
    baguih2 anak murid ni haha
    t kmk bg resipi k.
    bz sket nih huhu
    hr ni dr pg sampai ke malam bjalan je keje. T.T
    penat2

  18. ♪♫EyqaAman♪♫ // Sunday, September 06, 2009 12:03:00 AM  

    hurm. ade betulnya ape yg kamu ckp tu. because sma je ngn aku except aku xde masuk skola agama. people can judge, tp dorg tu sape? dorg tu ke yg bagi kita masuk neraka or syurga? kalo aku, aku ignore je. palotak aku ni da mindset utk tidak dipengaruhi oleh anasir-anasir jahat sebegini. selagi aku tunaikan yg wajib+jauhi yg haram, aku da cukup bersyukur!

  19. asyfiqaz // Monday, September 07, 2009 4:45:00 PM  

    sng2 nnti abg g bce komen kt blog saya kat tajuk 'CMNE NEY?' dgn 'MALACCA HERE I COME' k?
    sumpah meluat gler r...

  20. harisu-sama a.k.a RS // Tuesday, September 08, 2009 10:43:00 AM  

    hana,uish bz betul..mengalahkan org prak haha. okie2 :)

  21. harisu-sama a.k.a RS // Tuesday, September 08, 2009 10:44:00 AM  

    eyqa,haha! ok,ok..dont emo2 haaa..

  22. harisu-sama a.k.a RS // Tuesday, September 08, 2009 10:44:00 AM  

    afiq,oo ok,ok..