Kirim salam

Idea bernas harisu-sama a.k.a RS | Thursday, August 20, 2009 | | 10 kiriman komen »


Kadang-kadang aku malu nak sampaikan salam dari seseorang kepada seseorang yang lain.

Kes pertama:
Kawan berlainan jantina kirimkan salam kepada kawan-kawan sejantina aku. Begitu jugak sebaliknya. Dia kenal kami. Kami kenal dia. Cuma tak pasti hubungan itu. Kawan kah? Atau sekadar kenalan? Ah,tak kisahlah status hubungan tu. Aku memang malu nak sampaikan.

Kalau selalu sangat boleh jadi gosip. Aku tak berapa suka digosipkan. Pemalu. Eceh.

Kes kedua:
Seseorang itu kirimkan salam pada seseorang yang dia tak kenal pon.

Ibu aku rajin kirimkan salam pada kawan-kawan aku. Hehe. Aku gunakan perkataan rajin sebab setiap kali ibu telefon ibu takkan lupa cakap "kirim salam dekat kawan-kawan" *lebih kurang macam tu kott*

Aku ambil masa sikit nak bagitahu. Malu. Kadang-kadang,sengaja tak bagitahu. Kenapa ntah,aku pon tak tahu. Malu,kot. Sebab,selalu sangat.

Kadang-kadang,aku betul lupa. Bila aku teringat, aku tak terus sampaikan. Fikir. Satu,dua,tiga,empat kali. Nak bagitahu ke tak nak? Manalah tahu dah basi. Kejap, salam ada tarikh luput tak? Haha!

Teruk tak aku? Huhu.

Tutup kes.

Lain-lain.

Kirim salam jugak agak popular sebagai satu langkah permulaan berkenalan dengan orang. Mengoratlah,maksud aku. Hehe. Kreatif!

Cerita.

Pernah dulu,aku kaget bila seorang Muslim ingin menyampaikan salam kepada seorang yang bukan Muslim.

Aku tanya "Kau harapkan dia jawab wa'alaikum salam ke?"

Keliru.

Dia jawab "Aku sampaikan salam sejahtera,jadi dia boleh reply dengan ucapan salam sejahtera jugak"

Oh,betul jugak.

Hehe.

Satu fakta.

Salam ini amanah. Amanah wajib kita laksanakan. Kalau tak,berdosa.

Peringatan untuk aku sebenarnya.

Tapi kalau boleh jangan beri aku amanah ini. Aku rasa,berat dan hampir kepada dosa. Huhu.


pelekat hijau : berterabur r post ni..

10 kiriman komen

  1. BaLQisRiZa // Thursday, August 20, 2009 3:43:00 PM  

    lah? tu pon malu ke?
    hahahaha

    mak aku pon suke kim slm kt kwn2 aku...fyi, penah sekali aku msg ngn ko..mak aku tyn msg ngn sape..aku ckp geng..die kate, kim slm kt geng..ade mase meh dtg umah mkn meehun..hahaha

    lawak aku rase..tp aku tak smpaikan pon..eh..dosakah aku???
    adeyh~

    tp yg ngorat tu mmg aku tak pnh buatkan utk org..aku selalu ckp, nk kim slm, pegi bg salam sndri..aku mls..

    tp ade gak kwn2 aku yg musuh2, suke ckp kirim salam maut kt die..slm maut tu cmne? adeyhh

    haris cutie!! kirim salam kt kawan2 ko yg kacak okey?
    yg ko rase kacak, ko ckp, 'balqis kirim slm'...hehehhe

    amanahh tuuuu..wakakakaakka..*gelak evil*

  2. ++harisu-sama++ // Thursday, August 20, 2009 4:22:00 PM  

    hahaha kejam2..nasib baik aku xde kawan yg kacak. semua sedang-sedang jek kui3~

    well,aku pon tak pasti kenapa aku ada prob nih. maybe sebab aku pemalu kot,eceh..

    kirim salam maut tu aku pon biasa gune,tp sekadar gurau2 jek haha. eh,kem salam lah balik kat mak kau,tebus dosa kau tuh *boleh plak??*

  3. ariz azali // Thursday, August 20, 2009 5:05:00 PM  

    apa2 pun..
    salam ramdhan buat ko...

  4. NOOR FATIN // Thursday, August 20, 2009 5:18:00 PM  

    hohohoh..
    aku slalu kne cm tu.kekeke..

    salam ramadhan..=)
    mohon maaf andai terkasar bahasa atau myakiti ati kamu..

  5. Shazana // Thursday, August 20, 2009 5:30:00 PM  

    Salam?
    sy memahami kes pertama.
    yg kedua 2 je,
    mcm kurang sket. hehe

  6. ++harisu-sama++ // Thursday, August 20, 2009 6:38:00 PM  

    ariz..salam ramadhan jugak utk kau hehehe.

  7. ++harisu-sama++ // Thursday, August 20, 2009 6:39:00 PM  

    fatin..
    salam ramadhan jugak! mintak maaf jugak ek kalau ada terkasar bahasa or terguris perasaan :)

  8. ++harisu-sama++ // Thursday, August 20, 2009 6:42:00 PM  

    shazana..kes 2 mmg complicated. it.s juz my feeling..juz imagine kalau tiap2 mggu ur mom calls n then suruh sampaikan salam. mcm too frequent. nthalah..like i said,juz a feeling..rasa malu,or mybe slightly rasa malas.
    btw,sy cuba utk ubah. hehe. thnX cz tnye.

  9. asyfiqaz // Friday, August 21, 2009 10:58:00 AM  

    kirim salam nih nmpk je sng..
    tp kite susah sgt nk smpikn an??
    hahaha..
    lg2 de owg swoh kite kem slm dgn owg yg kite sdri pn xknl..
    susah2!!!
    kui..
    pe2 pn slm ramadhan yup bang!

  10. ++harisu-sama++ // Friday, August 21, 2009 2:20:00 PM  

    afiq..yup agree..susah sebenarnya. kene tebalkan muka nak lunaskan amanah nih huhu.
    salam ramadhan jugak :)
    teringat bukak pose sama2 korang dulu *kalau x silap lah :p*