Ta'al ya sodiqi, ta'al..

Idea bernas harisu-sama a.k.a RS | Friday, August 21, 2009 | | 2 kiriman komen »



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Awalnya R A H M A T. Pertengahannya M A G H F I R A H. Penghujungnya P E M B E B A S A N dari api N E R A K A.

Assalamualaikum.


Dah lama tak bagi salam. Nah, 1 pahala yang senang-senang kita peroleh. Aku beri dan kau, sila jawab salam itu. Hehe.

Ok lah,disebabkan bulan tak beranak semalam,maka bulan puasa jatuh pada hari Sabtu bersamaan 2 Ramadhan 1430H iaitu esok. Jadi malam ni kemeriahan sambutan ramadhan bermula dengan ibadah sunat terawikh. Ya, jangan nak buat-buat lupa. Hari ni dah mula terawikh. Hehe. Sunat mu'akad. Oh, kata-kata aluan tak boleh tak ada.."Marhaban ya Ramadhan"

Jadi sempena ramadhan ini, aku nak minta maaf kalau ada salah silap selama tempoh perkenalan kita. Noktah.

Sempena ramadhan ini juga, aku berharap aku dapat manfaat dan eberkatannya supaya aku berubah. Berubah,haris. BERUBAH! Huh. Semoga aku tergolong dalam golongan orang-orang yang diberi petunjuk dan mendapat keredhaan Allah,amin.

Terbaca nota kecil dari blog Afiq, aku segera mengimbas detik berpuasa di sekolah. Haha. Ya aku tahu aku dah hampir 2 setengah tahun di UiTM, tapi kenangan berpuasa di sekolah asrama dulu lagi manis dari di UiTM. Sekolah Menengah Kebangsaan (Agama) Sultan Muhammad. Lima tahun aku disana, dan kenangan berpuasa indah untuk 2 tahun terakhir disana. 3 tahun sebelum nya indah juga, cuma aku dah lupa suasananya haha.

Ah,rindu berbuka puasa beramai-ramai. Mandi awal supaya dapat berbaris awal di dewan makan. Pukul 6 tepat mesti kene turun,kalau tak berebut. Hehe. Makan aku tak kisah sangat, kuantiti ditentukan tahap mesra kita dengan tukang masak dan paling penting, semua pelajar akan dapat lauk yang sama, kuih yang sama dan pencuci mulut yang sama. Yang aku sangat kisah..air,hehe. Berebut air adalah acara paling mencabar. Kalah sukaneka,haha! Kalau cepat,dapat ambil ais sekali. Dan baju melayu dan kain pelikat tak kotor terkene lecak air yang tumpah merata-rata. Hehe. Tapi beberapa lama lepas tu,pihak asrama upgrade sikit..guna bekas simpan air berpaip. Ok,lepas sikit rindu cerita bende ni.

Aku rindu juga bersahur beramai-ramai. Aku bukan jenis bangun sahur. Aku memang dikenali sebagai seorang yang hebat,tak payah sahur pun tahan puasa haha. Hebat ke? Anggap jelah aku perasan aku seorang je di asrama tu yang tak bersahur hehe. Kadang-kadang aku pesan dekat kawan,kejutkan aku pagi tu walaupun tujuan aku bukan untuk bersahur tapi sekadar menemani kawan-kawan bersahur. Hehe. Baik betul aku. Ntah,aku seronok teman orang sahur. Dengan muka pisat-pisat. Dengan bau-bau air liur basi. Haha. Aku tipu,aku tak pasti tu bau apa. Haha.

Aku rindu sistem pergi ke bazar ramadhan secara bergilir. Setiap minggu,dalam 7 hari itu,pelajar akan bergilir untuk pergi ke bazar ramadhan. Ikut tingkatan. Haha,sangat comel sistem tu. Disebabkan aku ada kawan-kawan dari setiap form,aku akan kirim. Boleh kata setiap hari jugaklah aku dapat makan makanan lazat dari bazar. Kadang-kadang terus tak pedulikan lauk di dewan makan. Terutama air lah. Berjenis-jenis air aku beli. Kuih juga. Kuih kegemaran macam karipap sardin,custard jagung,ketayap,lepat pisang dan keropok lekor memang tak boleh lepas. Haha.

Rindu juga berterawih di surau. Berebut nak duduk bawah kipas. Kadang-kadang curi-curi peluang untuk solat di bahagian luar. Berangin dan sejuk sikit. Tapi selalu jugak kene masuk hall utama,sebab aku senior haha! Macam budak-budak aku nih. Eh,tapi kalau dapat saff belakang walaupun di hall utama pun dah cukup suka. Ada 2 kipas gergasi,wakaka! Selalu jugak aku di saff belakang. Jangan tiru itu,pahala lagi banyak di saff hadapan. Sebenarnya aku selalu sangat di saff depan *cover*

Macam-macam lagi kenangan,mungkin kalau aku teringat aku akan kongsikan lagi. Terasa macam nak balik ke sekolah lama dan join berbuka puasa dengan mereka. Cakap, "Abang ex-student sekolah ni" dengan muka tak tahu malu. Haha. Merepek. Aku dah besar,buat cara orang besar. Oklah,makan dengan warden jelah. Huh,lagi merepek. Kene bantai dengan rotan nanti baru tahu,bajet aku terkenal lah kat sekolah,cett.

Pelekat hijau : Tunggu ibu call. Mesti dia akan pesan untuk pergi terawih malam ni.

Pelekat merah : Harap-harap aku dapat tahan lapar. Marcos asyik cakap "Aku nak tengok macam mana kau puasa nanti..asyik lapar je aku tengok" Haha..insya Allah tak macam tu dah bila puasa.

Pelekat ungu : Jaga mata, jaga telinga, jaga hati, jaga anggota tangan dan kaki. Semoga kita bukan sahaja menahan lapar,tapi tahan nafsu dari perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa. Ingat,pahala puasa adalah satu-satunya yang Allah beri mengikut penilaiannya. Tiada syarat khusus :)

Pelekat biru : Pendrive 8Gb kesayangan aku tiba-tiba rosak. Sedih gila. Tak sampai setahun,huhu.

2 kiriman komen

  1. Balqis Riza // Saturday, August 22, 2009 12:53:00 AM  

    haris..selamat berpuasa...
    kngn akan selalu berubah..stiap hari kite akan dpt kngn br..tp kngn lama tetap abadi..hehehe

    i miss kngn puasa kt mrsm dulu..sama la cm apa ko tulis..=)

  2. harisu-sama a.k.a RS // Saturday, August 22, 2009 5:36:00 PM  

    balqis..setuju. rindu kan? but at least rindu kau kurang sebab dapat berbuka dengan family :)