Perempuan Berkalung Sorban

Idea bernas harisu-sama a.k.a RS | Sunday, August 09, 2009 | , | 9 kiriman komen »


Baru selesai menonton cerita ni. Seperti biasa, aku tertinggal jauh untuk mengikuti kontroversi-kontroversi dalam cerita ini pada masanya. Hehe.

Cerita ini berunsur rohani. Mesej yang cuba disampaikan oleh penerbit, pengarah dan pengarang skrip filem ini iaitu Hanung Bramantyo berkisarkan bagaimana penterjemahan Islam fahaman guru-guru agama dan sebahagian besar penuntut-penuntut terhadap kedudukan lelaki dan perempuan. Selain itu, turut dipaparkan realiti dunia Islam itu sendiri yang boleh aku katakan "kita Islam pada nama sahaja". Jadi, aku yang tak banyak ilmu ni tak berani nak komen cuma nak rekomen kepada sesiapa yang belum tengok filem ni, pujuklah diri untuk tengok. Haha! Terutama kaum perempuan. Filem ini kisah perjuangan seorang wanita dalam usaha membela nasib wanita muslim di tempatnya. Pada pendapat aku,cerita ini akan lebih menarik jika persoalan-persoalan tentang kedudukan lelaki dan perempuan dalam Islam itu terjawab. Pengakhiran cerita ini seakan-akan tergantung. Aku rasalah. Apepon, thumbs up dan 4 popcorn daripada 5 popcorn.

Pelekat hijau : Aku rindu Bahasa Arab,huhuhu. Nak belajar balik kalau ada kesempatan :)

9 kiriman komen

  1. ariz azali // Sunday, August 09, 2009 4:05:00 PM  

    wa anna uhibbu jidda hazal qisos!!!

    hahahaha
    cakap arab kan...

  2. BaLQisRiZa // Sunday, August 09, 2009 11:42:00 PM  

    br tgk eh syg?? aku dh lama dh tgk..hihi

  3. hey there syaira // Thursday, August 13, 2009 12:17:00 AM  

    hu3..cter apekah..? hakhak

  4. ++harisu-sama++ // Friday, August 14, 2009 3:20:00 PM  

    ariz..ape tuh? dan saya suka sgt cerita itu?? betul x terjemahan aku ni? haha! erk,tp betulke ayat kau tu..huhu.

  5. ++harisu-sama++ // Friday, August 14, 2009 3:20:00 PM  

    ariz..ape tuh? dan saya suka sgt cerita itu?? betul x terjemahan aku ni? haha! erk,tp betulke ayat kau tu..huhu.

  6. ++harisu-sama++ // Friday, August 14, 2009 3:22:00 PM  

    balqis..hehehehe. aku mmg ketinggalan zaman..plus aku cam hesitate sket bila nk tgk citer indo nih huhu. but best plak muvie nih.

  7. ++harisu-sama++ // Friday, August 14, 2009 3:23:00 PM  

    syaira..cerita perempuan berkalung sorban lah,haha! tgk2~

  8. NOOR FATIN // Saturday, August 15, 2009 1:59:00 PM  

    nak tgk kat ne? huhuh
    nmpk cm best..

    haris..aku xpnh blaja bahasa arab..haha..aku xtau sgt..
    kat msi aku blaja mndrin n bakal blaja bahasa spanish..kui2

  9. ++harisu-sama++ // Saturday, August 15, 2009 4:14:00 PM  

    faten,tgk kat laptop laa haha. hmm aku cek kat youtube ade. cube tgk kat youtube:)

    wahh,aku teringin jugak nak blaja mandarin huhuhu. spanish? taknak la,kalau papehal aku mintak tolong kau je. kekeke.